De inzet van social media is geen hobby, maar noodzakelijk wanneer je een boodschap wilt verspreiden. Er bestaan veel sociale platformen, ieder met een eigen identiteit en gebruikersgroep. Alleen met een goed bedacht en uitgevoerd plan draagt social media bij aan het behalen van je doelen. Daarom helpt dit eenvoudige stappenplan om een eigen efficiënte social media strategie te ontwikkelen. Wat wil jij bereiken?
Gewoon iets plaatsen of delen, omdat het leuk is of omdat de concurrent ook social media gebruikt, draagt vaak weinig bij. Denk vooraf goed na over de doelen die je wilt bereiken met social media. Meer mensen bereiken, bestaande klanten tot een aankoop verleiden, reputatie verbeteren? Realistische doelstellingen formuleer je ten minste SMART:
- Specific; een duidelijke en afgebakende doelstelling.
- Measurable; de huidige stand en verbetering moet zijn te meten.
- Achievable; de doelstelling moet haalbaar zijn.
- Realistic; zijn de tijd en middelen echt beschikbaar om in te zetten?
- Time-related; geen doelstelling zonder een deadline.
Er zijn veel herkenbare doelstellingen te bedenken, kijk vooral eens naar de onderstaande voorbeelden.
Marktsegmentatie helpt bij het verdelen van de de markt in groepen van (potentiële) klanten. Immers, het is een feit dat studenten uit Amsterdam andere behoeften hebben dan senioren uit Maastricht, net als dat hoog-opgeleiden anders reageren dan de groep veganisten uit het land. Segmentatie kent veel vormen, voorbeelden zijn:
- Geografisch; op basis van land, stad of regio.
- Demografisch; op basis van leeftijd, geslacht of religie.
- Sociaal-economisch; op basis van beroep, inkomen of opleiding.
- Psychografisch; op basis van levensstijl en persoonlijke voorkeuren.
- Gedrag; koopbereidheid, doel of mate van gebruik, loyaliteit.
Het daadwerkelijk bepalen van het juiste publiek is een voortdurend proces:
- Bepaal het doel, wie wil je bereiken en wat wil je dat de groep doet?
- Verzamel informatie over de markt en groepen.
- Ontwikkel kennis, beter begrip van de markt helpt om gedragspatronen te herkennen die later bruikbaar zijn.
- Bepaal de daadwerkelijke segmentatie groepen.
- Evalueer de social media activiteiten en de reacties van het publiek. Pas zonodig de social media strategie hierop aan.
Inmiddels zijn het doel en publiek voor de social media inzet bepaald. De volgende stap is om het juiste social media kanaal te kiezen. De ‘grote’ netwerken bieden uitgebreide opties om gerichte advertentiecampagne’s te starten. Nog voordat daadwerkelijk de portemonnee getrokken hoeft te worden, kan worden gekeken hoe groot een potentiële doelgroep op het netwerk is. Ieder kanaal kent zijn eigen type gebruikers, je gewenste doelgroep kan op één kanaal heel actief zijn, terwijl op het andere kanaal niet wordt gekeken. De volgende type gebruikers worden onderscheiden door Forrester Research.
Echt gratis opties zijn er ook. Op veel netwerken kun je filteren of zoeken op de eerder genoemde geografische, demografische of sociaal-economische kenmerken. Zo kun je snel inschatten of je gewenste publiek op het betreffende social media kanaal actief is. Meer weten?
De belangrijkste stap volgt nu. Het juiste doel, publiek en kanaal moeten nu samen komen, zodat het bericht op social media het gewenste effect heeft. Dit is het moment waarop het belangrijk is om te weten welke vragen of behoeften er spelen binnen de markt. Er zijn verschillende vormen denkbaar, afhankelijk van het gekozen doel.
- Een foto van een nieuw product of een tijdelijke kortingsactie.
- Een artikel over een veelgestelde vraag.
- Een infographic, waarin de laatste trends of statistieken worden getoond.
- Een interview met een collega uit het bedrijf.
- Een pakkende quote van de dag, liefst passend bij de actualiteit.
Een goede planning helpt. Het plaatsen en beheren van social media kost tijd en dus geld. Wanneer je een social media planning hanteert, kun je op rustige momenten berichten voorbereiden en klaarzetten voor publicatie op een later tijdstip.
Planning gaat nog verder. Een restaurant prikkelt de smaakpupillen voor het diner bijvoorbeeld ’s middags en niet ’s nachts. Luxe huishoudelijke aparaten verkopen beter aan het begin van een maand, dan aan het einde. Dit alles heeft te maken met hoe goed je het publiek op je social media kanalen kent.
Anderzijds is dit ook het moment waarop reacties loskomen, nu kun je meer te weten komen van je publiek. Communiceren heeft toegevoegde waarde. Spoor mensen aan te handelen, vraag om een mening, reageer op vragen en positieve/negatieve reacties.
De eerste stap uit dit social media strategie-stappenplan, is het bepalen van de doelstellingen. Nu is het moment gekomen om te bepalen of de gewenste doelen zijn bereikt. Om objectief te kunnen beoordelen kan gekeken worden naar KPI’s (key performance indicator). Voorbeelden zijn:
- Aantal bezoekers op de website.
- Aantal retweets op twitter, of mensen die doorklikken naar een ander artikel.
- Aantal likes of volgers op Facebook, instagram of google.
- Aantal offerte-aanvragen
- Free publicity, hoe vaak is je boodschap opgepikt door andere media?
Lastiger te berekenen, maar schat vooral ook in of de ingezette social media strategie tot een ROI (return on investment) leidt. Immers, wat je investeert moet minstens extra terug komen anders voegt de inspanning niets toe. Beschrijf je ROI aan de hand van de volgende kenmerken: differentiatie, reputatie, efficiëntie, risico vermindering, lange termijn omzet, merk/brand waarde, economische ontwikkeling, maatschappelijk verantwoorde bijdrage, kansen, PR, onderwijs/opleiding, groei, innovatie of vertrouwen. Kortom, de kansen die social media biedt zijn eindeloos.