De afkorting CMS staat voor Content Management System. Met gebruik van een CMS is het eenvoudig om de inhoud van een intranet of website te beheren. Doordat de inhoud en opmaak van elkaar gescheiden zijn, is er geen technische programmeerkennis nodig om aanpassingen te maken. Zo is het beheren van eigen pagina’s nog eenvoudiger.
Open source. Hoezo gratis?
Voor niets gaat de zon op lijkt het, maar een website op basis van CMS hoeft niet duur te zijn. Sterker nog, onderstaande afbeelding toont ‘WordPress‘ als wereldwijd meest gebruikte CMS, terwijl dit gratis te gebruiken is. Het werkt als volgt: een groep technici bedenkt een systeem waarmee men eenvoudig website’s op internet zet. Vervolgens haken steeds meer technici en grote bedrijven aan die interesse hebben. Iedereen kan meewerken en schrijven aan de techniek, waardoor er steeds meer extra’s (plugin’s) beschikbaar komen. De basis blijft zo gratis beschikbaar, alléén wanneer je bijzondere functionaliteiten of op maat gemaakte huisstijl op je website wilt ga je iets betalen. Over hoge kosten geen zorgen, want doordat de bron voor iedereen vrij toegankelijk blijft kun je zelf blijven kiezen uit oneindig veel leveranciers…
Bron: trends.builtwith.com/cms
De voordelen van een CMS
De functionaliteit kan worden uitgebreid
Zoveel gebruikers, zoveel mogelijkheden. Als meer gebruikers een systeem gebruiken, dan is het interessanter voor ontwikkelaars om het systeem steeds verder uit te breiden met de laatste wensen. Veel CMS’en kennen ‘plugins’, waarmee je als gebruiker eenvoudig nieuwe functionaliteiten toevoegt aan de website.
Bepaal je eigen huisstijl
De opmaak van de website en de daadwerkelijke inhoud staan los van elkaar. Wanneer je dus besluit dat je een andere huisstijl wilt gebruiken, dan wissel je eenvoudig van thema. Er is geen noodzaak om alle inhoud stap voor stap handmatig om te zetten. Niets ontsnapt aan je aandacht, want zonder extra werk ziet elke pagina er direct hetzelfde uit.
Laat google zijn werk doen
Een website zonder bezoekers heeft geen nut. Wanneer je gebruik maakt van een CMS, dan krijgt de website direct een structuur die eenvoudig door alle zoekmachines kan worden opgepikt. Zo komt de website nog sneller en hoger terug bij de grote zoekmachines als google en yahoo.
Integreer met social media
Kom meer te weten van je bezoekers door met ze te communiceren via social media. Laat je website delen of Facebook of twitter, of maak bezoekers lid van je eigen youtube kanaal.
Website-beheer voor dummies
Waar een traditionele website veel programmeer-kennis vergt, maakt een CMS het eenvoudig om een website aan te passen. Zo kun je met meerdere beheerders tegelijk een deel van de website beheren. Het typen van een nieuw bericht lijkt nauwelijks meer anders dan het schrijven van een pagina in een tekstverwerker. Alle grote CMS’en komen tegenwoordig zelfs met handige zoek- en hulpfuncties.
Multi-language
Een CMS helpt bij het beheren van een website in meerdere talen. Zo kun je ook buiten Nederland gevonden worden…